Biler med mye teknikk – fortsatt mulig å spare penger på service

Moderne biler er relativt komplekse systemer, det gjelder både nye elbiler og kjøretøy med fossilbasert drivlinje. Å «skru selv» er ikke like enkelt som det en gang var, og det kan være vanskelig å vurdere hvor mye en reparasjon vil koste. Samtidig er det fortsatt mulig å spare penger på service.

Sammenlign priser før du velger verksted

Å sammenligne priser er noe av det første du bør gjøre når det gjelder valg av verksted. Det kan for eksempel lønne seg å velge et BMW-verksted i Danmark hvis du får en konkurransedyktig pris der, det skader aldri å spørre flere verksteder om å gi tilbud på en jobb. Når det gjelder standardiserte jobber vil mange verksteder ha et godt bilde av både tidsbruk og nødvendige reservedeler, noe som fører til at det er enklere å prise jobben.

Det er åpenbart enklest å få en nøyaktig pris når det gjelder problem som er godt diagnostisert og avklart, noe som avanserte styresystemer noen ganger kan hjelpe med. Når det gjelder mer vage og kompliserte problemer, kan det lønne seg å velge et verksted med virkelig god kompetanse på akkurat det merket det gjelder.

Er det noe du kan gjøre selv?

Moderne biler har systemer som i noen tilfeller gjør det nesten helt umulig å ta noe av jobben selv. Det gjelder selvfølgelig sterkstrømdelen i elbiler, men også områder som LED-lys og annen teknologi som benyttes til fossildrevne kjøretøy. En mengde sensorer og integrerte systemer gjør det helt enkelt vanskelig å skifte deler selv.

For mange vil det være de helt enkle oppgavene, som å vaske bilen, å fylle spylervæske og å skifte vindusviskere som står igjen. Samtidig er det mange moderne elbiler som har romslige serviceintervaller, og det kan være mulig å skifte pollenfilter og lignende på egne hånd. På det serviceområdet kan det faktisk også være mulig å spare noen kroner.